Op les bij meester Rutte

Hoe doet’ ie dat toch steeds?

Wie dat eens goed wil doorzien, kijke naar het kamerdebat over de nu welbekende notulen van de ministerraad in november 2019.

Zoals te verwachten viel was dit een heeeel lang debat.

(wie de Handelingen opvraagt krijgt een bestand met  222 pagina’s…).

Maar slechts een klein deel daarvan volstaat al, om te begrijpen welk spelletje Mark met onze Volksvertegenwoordigers speelt.

(o ja: ‘t is fijn als je aan het eind van dit bericht een reactie achterlaat…)

Op een bepaald punt in het debat wilde Liliane Marijnissen graag van Mark weten of een besluit van een Staatssecretaris valt onder ‘intern beraad’.

Dat is namelijk één van de kwalificaties door het kabinet, voor stukken die zich er niet voor lenen om aan de kamer te verstrekken.

In dit geval ging het om een besluit van Staatssecretaris Snel op 5 september 2019, waaruit o.m. bleek dat de Toeslagenaffaire veel meer burgers had getroffen, dan men tot dan toe had gedacht.

Waaruit ook duidelijk werd dat loonbeslag, huisuitzettingen etc. nog gewoon doorgang vonden.

Essentiële zaken die de Kamer véél later pas te horen kreeg.

Rutte gebruikt dit specifieke voorbeeld handig, door te zeggen dat hij zich dan toch eerst in dit stuk moest verdiepen, alvorens de vraag van Marijnissen te beantwoorden.

Marijnissen laat hem daarmee niet wegkomen en vraagt of, los van dit specifieke geval, in algemene zin een besluit van een Staatssecretaris wat Rutte betreft onder ‘ intern beraad’  valt.

Waarop Rutte de vraag gewoon weer verbindt aan het specifieke geval van 5 september ’19 en reageert zoals hij in eerste instantie deed.

Marijnissen houdt aan. Dit spel herhaalt zich bijna woordelijk, een keer of acht!

Wat doet Rutte hier? Hij weet dat de kamervoorzitter bij zo’n herhaling van zetten op een gegeven moment ingrijpt en afrondt. Immers, ook andere vragenstellers moeten de kans krijgen.

Voor het spel dat Rutte speelt bestaat een beeldende naam. Het heet ‘de kapotte grammofoonplaat’. Gewoon blijven herhalen, met minimale variatie in woorden, wat je al tig keer gezegd hebt.

Na ingrijpen door de kamervoorzitter eindigt dit rondje, met de terechte constatering door Marijnissen dat Rutte weigert antwoord te geven op haar simpele vraag.

En daar is het in dit debat bij gebleven: 1-0 dus voor Rutte, de meester van het rekken & tijd winnen.

Als kiezers blijven wij verbijsterd achter, dat dit gedrag door de meerderheid van de Kamer getolereerd wordt. Oók nu nog, na alles wat er al voorgevallen is.

Tsja, het land moet bestuurd worden. Je moet met elkaar verder, daar in Den Haag. Je gaat het je coalitiepartners niet ècht moeilijk maken. Respect voor elkaars belangen dus. En die van ons, de samenleving?

1 reactie op “Op les bij meester Rutte

  1. Cultuurverandering:
    Gaat niet lukken met dezelfde hoofdpersonen (denk ook aan topamtenaren bij probleem ministeries, stel daarvoor managers aan met kennis van zaken en niet per se iemand die in de carousel van het uitzendbureau aan FR beurt is).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *