
Ooit begonnen als een puur-Hollandse, innovatieve, prima functionerende dienstverlener. Inmiddels verworden tot een schaamteloze monopolist, die in 2020 met Euro 100 miljoen van je belastinggeld gesteund werd.
Op zich was dat nog best begrijpelijk: juist deze branche werd hard getroffen door de gevolgen van Corona. En met dit bedrag, grotendeels loonkostensubsidie, konden werknemers nog een zekere tijd in dienst worden gehouden.
Lees even door, dan weet je hoe je deze monopolist aan wat welverdiende concurrentie kunt helpen. En waarom je dat nu met alle liefde zult gaan doen.
Nu namelijk bekend wordt hoe Booking.com haar bestuurders beloont voor hun hulp aan onze overheid bij het door de crisis slepen van het bedrijf, is dat schokkend nieuws. De drie bestuurders ontvangen over 2020 namelijk 28,3 miljoen Euro aan bonussen, hoewel ze uiteraard niet voldeden aan de criteria van winstgevendheid.
De redenen? De omstandigheden zaten ze tegen en ze hebben toch zó hard gewerkt om het bedrijf staande te houden. Verder? De verleiding voor deze bestuurders om anders over te stappen naar een bedrijf buiten de gevarenzone, waar ze wel gewoon een flinke bonus konden verdienen…
Overigens krijgen ook de werknemers die na de ontslagrondes nog bij het bedrijf werken grotendeels hun bonussen.
Hmmm…..
In werkelijkheid is dit alles is erger dan het lijkt, want:
- In 2019 was niet alleen $ 5 miljard dividend aan de aandeelhouders uitgekeerd. Ook had het bedrijf haar overvloedige kasstroom gebruikt om voor $ 8 miljard eigen aandelen terug te kopen. Wat dus evenzeer een cadeautje voor de aandeelhouders was, die zo de waarde van hun bezit navenant zagen stijgen. Tsja, dan zit er ineens weinig vet meer op de botten, voor als het onverwacht eens minder gaat.
- Booking.com profiteert al jarenlang van een van die ‘tax rulings’ waar onze Nederlandse belastingdienst zo gul mee is (d.w.z. zolang het niet om te kleine bedrijfjes of om particulieren gaat).
- Vooral is schrijnend dat Booking.com jarenlang forse bedragen aan innovatiesubsidie heeft ontvangen. Wat voor innovatie? Dit ging om de uren die medewerkers schreven op hun activiteit om de website slimmer te maken. Zoals dat met dit soort sites gaat: door data van de gebruikers te verzamelen en zodanig te interpreteren dat koppelverkoop gerichter kan plaatsvinden.
Blijkbaar valt dat voor onze overheid onder het soort innovaties waar Nederland beter van wordt !

Is dit genoeg voor je om Booking.com af te zweren? Op internet vind je via een zoekterm als ‘boek hotel’ snel de alternatieven.
Eén ervan is vermeldenswaard, een nieuwe loot aan de stam die nog vanuit een zeker idealisme lijkt te werken. Kijk en oordeel zelf of dit nieuwe bedrijf je wat lijkt: Moonback, voorheen BeterBoeken.
Niet persé gecertificeerd door deze site (we zijn en blijven 100% onafhankelijk). Maar wie weet vindt je dat ze een kans verdienen.
En o ja, de volgende keer als de politiek het over innovatiesubsidies heeft wel even …
… de kleine lettertjes helpen meelezen,
Of beter nog, lees het boek De Ondernemende Staat van de economiste Mariana Mazzucato, die wèl begrijpt wat innovatie is.
Oeps, zojuist wordt bekend dat Booking.com na een verzoek daartoe van minister Koolmees, beloofde de ontvangen loonkostensteun terug te storten. (Goed gedaan Wouter, nu die jarenlange ‘Innovatiesubsidie’ nog).
Weg bezwaren? Prima, vooropgesteld dat je er geen probleem in ziet een monopolist met ditto gedrag nòg groter te maken.
Realiseer je wel dat de commissie van gemiddeld 15% die Booking bij de ‘Hosts’ in rekening brengt in geen enkele verhouding staat tot de kosten die Booking maakt. Maar het levert blijkbaar ook genoeg waarde op voor de Hosts, zeg je?
Denk dan nog even een stap verder: een glimp van de achterliggende strategie vang je op door je in de variabiliteit van de commissie te verdiepen.
Het percentage varieert van 10 tot 25%, afhankelijk van de regio. Sta er even bij stil waarom dat zo is en je begrijpt de strategie die erachter schuilt.